Pentru ca doar maine nu-i poimaine, iar voi va pregatiti deja pentru plecarea in vacanta, a sosit momentul sa va prezint in detaliu Traseul spre Grecia, pe care noi l-am urmat in sejurul nostru din vara lui 2015, petrecut in Parga, Corfu si insula Thassos.
Recunosc sincer ca mi-am cam facut un obicei din a tine un Jurnal de Bord atunci cand plecam la drum lung. Desi am mai traversat Bulgaria de 16 ori (in 14 dintre dati plecand spre sau dinspre Thassos), eu inca imi notez de fiecare data timpii, kilometrii, precum si tot ceea ce mi se pare nou sau util pentru cei care ar putea avea nevoie de astfel de informatii.
Anul trecut, in primul meu articol dedicat de pe blog, Traseul spre Grecia (Thassos, Skiathos, Skopelos), v-am prezentat cu amanunte drumul pana in Volos, orasul port de unde se face transferul cu ferry catre insulele Skiathos si Skopelos. Tot acolo, v-am impartasit si cateva din „secretele” obtinerii unui timp bun la traversarea Bulgariei, inclusiv locurile in care vecinii nostri cam obisnuiesc sa amplaseze radarele. Pentru cei interesati, nu strica sa lecturati si acel articol, un mic „abecedar” (zic eu 😛 ) pentru orice novice, inaintea plecarii in Grecia.
In vara lui 2015, desi prima noastra destinatie era Parga, iar toate simularile facute pe calculator ne indicau Varianta pe Sofia drept cel mai scurt traseu, noi am preferat Varianta pe Makaza, mai lunga cu aprox. 40-50 km, dar mult mai rapida.
Principalele sale avantaje sunt urmatoarele:
- drum mai scurt prin Bulgaria
- radare/ politie mai putine(a)
- restrictii de drum foarte rare
- portiune mult mai lunga de autostrada in Grecia, unde se poate sofa cu viteza constanta, castigandu-se astfel timp pretios, in defavoarea Variantei pe Sofia (veti putea calcula si singuri putin mai tarziu mediile de viteza din Bulgaria, respectiv Grecia).
Singurul dezavantaj pe care eu il gasesc acestei variante de traseu ar fi faptul ca grecii si bulgarii nu isi doresc largirea punctului vamal sau cel putin sporirea numarului de ghisee/vamesi de la frontiera Makaza 🙁 , in zilele de week-end ale sezonului estival timpii de asteptare la coada fiind foarte mari (uneori chiar de ordinul orelor).
Haideti sa vedem impreuna cam care a fost „desfasuratorul” din august 2015!
Traseul spre Grecia – via Makaza
Etapa I: Romania – Parga
1) ROMANIA: De acasa si pana in vama de la RUSSE = 81 km (Total: 1h 29min)
Plecarea de acasa 02:33 – Rompetrol Giurgiu 03:28 = 74 km
PAUZA: 4 min (alimentare cu combustibil)
Rompetrol Giurgiu 03:32 – Vama Russe 04:02 = 7 km
INTARZIERI = 22 min (11 min asteptare inaintea intrarii pe Podul Prieteniei si 11 minute traversarea acestuia)
PAUZA: 10 min (control acte in vama de la Russe si achizitionarea a 2 vignete/2 saptamani = 12 eur)
2) BULGARIA: Russe – Makaza = 393 km (Total: 6h 01min)
Vama Russe 04:12 – Russe iesire 04:23 = 15 km
Russe iesire 04:23 – Sens giratoriu Byala 04:55 = 45 km
Atentie: La iesirea din Russe, in dreptul parcarii cu restrictie de viteza de obicei este amplasat un radar. La fel si in dreptul km 21, precum si inaintea sensului giratoriu de la intrarea in Byala
Pont: In Byala am vazut indicator catre locul de unde se poate face traversarea Dunarii cu feribotul catre Zimnicea!
Sens giratoriu Byala 04:55 – Byala iesire 05:00 = 6 km
Byala iesire 05:00 – Veliko Tarnovo iesire 05:35 = 50 km
* Mergand pe draftul articolului de anul trecut, nu pot sa nu remarc (amuzata 😀 ) faptul ca, desi in 2015 am plecat de acasa mai devreme cu o jumatate de ora decat in vara lui 2014, se pare ca am iesit din Russe exact la aceeasi ora ca si in anul anterior, mergand cam cu aceeasi viteza si scotand cam aceeasi timpi!!! 😛 De asemenea, am preferat sa pastrez unele atentionari pe care eu le-am considerat EXTREM de importante pentru buna desfasurare a traseului.
Un subiect destul de controversat de-a lungul anilor a fost preferinta noastra de a merge pe varianta Pasul Shipka si nu pe Pasul Na Republica! Motivele le-am explicat in primul articol dedicat Traseului spre Grecia (Thassos, Skiathos, Skopelos), iar cei interesati le pot citi acolo.
Cu toate astea, noutatea acestei veri a fost faptul ca, desi la dus am ales prima varianta, la intors am luat-o si noi (pentru prima oara 😛 ) pe cea de-a doua. Testate fiind acum pe propria piele, va pot spune cu simt de raspundere ca diferenta dintre ele este de fix 16 km si 21 de minute, in favoarea Pasului Na Republika. Sa zicem ca am fost norocosi pentru ca, fiind zi de week-end, pe aceasta varianta nu am intalnit decat vreo doua tiruri in spatele carora am mers cu viteza melcului. Nu vreau insa sa-mi imaginez cum arata o zi in cursul saptamanii, cu siruri lungi de camioane cu destinatia Turcia! Deocamdata, noi ramanem fideli Pasului Shipka (macar la dus spre Grecia)! 😉
Voi continua asadar prezentarea Traseul spre Grecia (varianta SHIPKA):
Veliko Tarnovo iesire 05:35 – Dryanovo 05:50 = 19 km
Pont: In Dryanovo puteti alimenta la un LukOil sau la Shell
Dryanovo 05:50 – Gabrovo (intrare pe centura) 06:01 = 16 km (vezi fotografii ajutatoare AICI!)
Gabrovo (intrare pe centura) 06:01 – iesire Gabrovo 06:13 = 12 km
Gabrovo iesire 06:13 – Shipka – popas turistic 06:29 = 15 km
PAUZA: 10 min
Shipka – popas turistic 06:39 – Shipka – sat 06:53 = 13 km (echipaj radar)
Shipka – sat 06:53 – Kazanlic intrare 07:00 = 11 km
Atentie: In Kazanlic, la sensul giratoriu de la intrare virati stanga, urmand indicatorul de Stara Zagora. Apoi mergeti de-a lungul canalul raului pana la intersectia semaforizata, unde virati din nou la stanga, iesind din oras!
Kazanlic intrare 07:00 – Kazanlic iesire 07:05 = 5 km (echipaj radar la iesirea din oras)
Pont: Aproape de iesirea din oras este un OMV pe partea dreapta
Kazanlic iesire 07:05 – Stara Zagora intrare 07:21 = 27 km
Atentie: Traversarea Starei Zagora se face virand in prima intersectie la dreapta pe strada Han Asparuh, apoi stanga la sensul giratoriu, urmand B-dul Patriarh Eftimi, pana la iesirea din oras!
Stara Zagora intrare 07:21 – Stara Zagora iesire 07:30 = 7 km
Pont: Dupa iesirea din Stara Zagora, la 4km distanta puteti alimenta cu combustibil la un LukOil.
Stara Zagora iesire 07:30 – Dimitrovgrad 07:59 = 39 km
Atentie: Nu urmati indicatorul spre Centru, ci pe cel de Plovdiv, virand stanga la sensul giratoriu, pe varianta orasului Dimitrovgrad!
Dimitrovgrad 07:59 – Haskovo 08:13 = 17 km
Atentie: Orasul Haskovo poate fi traversat prin centru, virand la dreapta la intersectia semaforizata (in forma de T), apoi la stanga la urmatoarea. Se face bucla mare pana la STOP, apoi dreapta, urmarind directia Kardzhali!
Haskovo 08:13 – Kardzhali intrare 08:50 = 44 km
Atentie: In dreptul Postului de Politie amplasat cu 4 km inainte de Kardzhali, este de obicei un echipaj de politie, la restrictia de 50 km/h!
Kardzhali intrare 08:50 – OMV Kardzhali 08:57 = 3 km
PAUZA de alimentare OMV Kardzhali = 10 min
OMV Kardzhali 09:07 – Makaza 09:38 = 49 km
Atentie: Cu 20 km inainte de Makaza, precum si in dreptul podului de la intersectia cu drumul spre Zlatograd sunt echipaje de politie de obicei!
INTARZIERE: 35 min de asteptat la coada in vama
3) GRECIA: Makaza – Parga = 618 km (Total: 5h 47min)
Makaza 10:13 – Semafor Komotini 10:32 = 24 km
Atentie: Pentru a ajunge la autostrada, la primul semafor se face STANGA si NU DREAPTA spre intrarea in Komotini!!! (vezi fotografii ajutatoare AICI!)
Semafor Komotini 10:32 – intrare pe Autostrada Egnatia Odos 10:37 = 2 km
Intrare pe Autostrada Egnatia Odos 10:37 – Xanthi Vest 11:01 = 52 km
PTA 1 (Iasmos) = 2,4 eur (Legenda: PTA = Punct Taxare Autostrada)
ATENTIE: La 18 km distanta dupa Xanthi Vest este localizata iesirea de pe Autostrada Egnatia Odos spre THASSOS, urmand indicatorul spre Chrysoupoli. Din acest punct, drumul se continua cu inca 20 km pana in Keramoti, locul de unde se ia feribotul catre Thassos! (am ajuns in dreptul lui la ora 11:09)
Noi insa ne-am continua drumul spre Parga pe Autostrada Egnatia Odos, cu directia Kavala – Salonic:
Xanthi Vest 11:01 – PTA 2 (11:37) = 72 km
PTA 2 = 2,4 eur
PTA 2 (11:37) – PTA 3 (12:20) = 93 km
PTA 3 = 2,4 eur
PTA 3 (12:20) – Thessaloniki 12:42 = 45 km (iesire de pe A2 pe A1 spre Atena/ Katerini)
Thessaloniki 12:42 – PTA 4 (12:45) = 6 km
PTA 4 = 1,2 eur
PTA 4 (12:45) – Jonctiunea cu E90 12:51 = 11 km (iesire de pe A1 pe A2/E90 spre Kozani/ Veria)
Jonctiunea cu E90 12:51 – Olympus Plaza (popas turistic) 13:00 = 4 km
PAUZA de masa la Olympus Plaza = 15 min
Olympus Plaza 13:15 – PT 5 (13:44) = 56 km
Urmeaza apoi un traseu mai dificil… Dupa mai bine de 10 ore de drum si intarzieri pe la vami (din care aproape jumatatea parcurse pe timpul noptii), ultimii 300 de kilometri vor fi o adevarata piatra de incercare pentru soferii mai putin experimentati.
De ce spun asta? Pentru ca din acest punct autostrada devine foarte sinuoasa, trecand prin munti si prin vai, lucrul cel mai obositor fiind insa faptul ca veti fi nevoiti sa strabateti zeci de tunele. Intuneric-lumina, intuneric-lumina… dupa ce am numarat vreo 40 de tunele am lasat balta numaratoarea, pentru ca incepusem sa le cam pierd firul! 🙁
PTA 5 (13:44) – PTA 6 (14:39) = 111 km
PTA 6 (14:39) – PTA 7 (15:18) = 71 km
PTA 7 (15:18) – Iesirea de pe E90 (catre Vasiliko – Parga) 15:38 = 37 km
Iesirea de pe E90 (catre Vasiliko – Parga) 15:38 – Parga Town 16:00 = 34 km
Facand un scurt rezumat al Traseului Romania – Parga, obtinem urmatoarele date:
Total traseu (RO – Parga): 81 km (RO) + 393 km (BG) + 618 km (GR) = 1092 km
Total durata: 13h 27 min
Sofat efectiv: 11h 41 min
Intarzieri in vama: 57 min
Pauze: 49 min
Total taxe autostrada Grecia: 2,4 + 2,4 + 2,4 + 1,2 + 2,4 + 2,4 + 2,4 = 15,6 eur
Etapa a II-a: Parga – Corfu
Anthousa (locatia cazarii) 09:40 – Parga 09:45 = 4 km
Parga 09:45 – Igoumenitsa 10:31 = 44 km
Igoumenitsa – Lefkimi (Corfu) = transfer ferry
Lefkimi 11:33 – Barbati (cazare Corfu) 13:30 = 64 km
Etapa a III-a: Corfu – Thassos
Barbati (Corfu) 05:00 – Corfu Town 05:18 = 19 km
Corfu Town 05:18 – Lefkimi 06:11 = 45 km
Lefkimi (Corfu) – Igoumenitsa = transfer ferry
In Igoumenitsa, in zona Portului ne-am facut aprovizionarea cu placinte si gogosi pentru drum, de la un magazin din apropiere… foarte bune! Vi-l recomand cu caldura!!!
Igoumenitsa 07:51 – PTA 7 (08:20) = 48 km
PTA 7 (08:20) – PTA 6 (08:58) = 71 km
PTA 6 (08:58) – PTA 5 (09:50) = 111 km
PTA 5 (09:50) – Olympus Plaza (popas turistic) 10:18 = 56 km
PAUZA de masa 13 min
Olympus Plaza (popas turistic) 10:31 – PTA 4 (10:41) = 15 km
PTA 4 (10:41) – Iesirea de pe E90 spre Kavala 10:47 = 14 km
Iesirea de pe E90 spre Kavala 10:47 – PTA 3 (11:05) = 37 km
PTA 3 (11:05) – PTA 2 (11:49) = 94 km
PTA 2 (11:49) – Kavala 12:02 = 24 km
Kavala 12:02 – Keramoti (ferry) 12:35 = 44 km
Rezumat Traseu Corfu – Thassos:
Total traseu (Igoumenitsa – Keramoti): 514 km
Total durata: 4h 44 min
Sofat efectiv: 4h 31 min
Pauza: 13 min
Total taxe autostrada Grecia: 2,4 + 2,4 + 2,4 + 1,2 + 2,4 + 2,4 = 13,2 eur
Etapa a IV-a: Thassos – Romania
Plecarea din Keramoti 08:48 – Punct Taxare Autostrada – Iasmos 09:23 (2,40 eur) = 60 km
Punct taxare autostrada 09:23 – Iesirea de pe Autostrada spre Komotini 09:37 = 31 km
Atentie: Iesirea de pe Autostrada spre Vama Makaza NU se face pe Komotini Vest, ci pe Komotini Est, unde apare si denumirea de Bulgaria pe indicator. La primul semafor se face stanga, iar la al doilea se vireaza la dreapta. NU SE INTRA IN ORAS!!!
Komotini 09:37 – Vama Makaza 09:57 = 26 km
PAUZA: 14 min de asteptat la coada in vama Makaza.
Plecarea din vama Makaza 10:11 – Kardzhali (centru) 10:43 = 50 km
Kardzhali 10:43 – Haskovo 11:19 = 45 km
Haskovo 11:19 – OMV-ul de la iesirea din Haskovo 11:25 = 3 km
PAUZA la OMV-ul de la iesirea din Haskovo = 10 min
Plecarea de la OMV Haskovo 11:35 – Sens giratoriu Dimitrovgrad 11:42 = 12 km
Sens giratoriu Dimitrovgrad 11:42 – Stara Zagora 12:16 = 42 km
Atentie: Echipaj de politie la 4 km distanta de iesirea din Stara Zagora
Stara Zagora 12:16 – Iesirea de pe E85 catre Tulovo 12:36 = 24 km
Iesirea de pe E85 catre Tulovo 12:36 – Iesirea de pe E6 pe E55 spre Gurkovo (indicator de Russe) 12:52 = 26 km
Atentie: Echipaj de politie la prima benzinarie pana in Gurkovo.
In oras: drum valurit, viteza maxima de rulare de 30-40 kmph
Iesirea de pe E6 pe E55 spre Gurkovo 12:52 – Iesirea din Gurkovo 12:56 = 3 km
Iesirea din Gurkovo 12:56 – Urcat in Pasul Na Republika (la 710 m altitudine) 13:14 = 22 km
Pasul Na Republika (710 m alt) 13:14 – Coborare si reintrare pe E85 13:38 = 33 km
Intrare pe E85 13:38 – Intrare Veliko Tarnovo 13:40 = 3 km
Intrare Veliko Tarnovo 13:40 – Byala 14:17 = 52 km
Atentie: Radar in Samovodene
Byala 14:17 – Intrarea in Russe 14:48 = 49 km
Atentie: Radar la restrictia de 70km/h de la Obretenik.
Intrarea in Russe 14:48 – Vama Russe (plata taxa de pod 2 eur) 14:58 = 14 km
Vama Russe (plata taxa de pod 2 eur) 14:58 – Vama Giurgiu 15:13 = 3 km
PAUZA: Stationare 6 min la semafor Pod Giurgiu
Rezumat Traseu Thassos – Romania (varianta Pasul Na Republika):
Total traseu (Keramoti – Giurgiu): 498 km
Total durata: 6h 44 min
Sofat efectiv: 6h 14 min
Pauze + intarzieri vama: 30 min
Total taxe autostrada Grecia: 2,4 eur
La acesti timpi (orientativi), mai adaugati-l pe cel cu drumul parcurs de la Giurgiu si pana la casele voastre si GATA cu Traseul spre sau dinspre insula Thassos!!! 😉
Mai am cateva precizari de facut… Daca veti constata mici diferente +/- 1-2 km intre traseele de la dus si cele de la intors sau intre descrierile facute in ani diferiti, ei bine, sa fiti siguri ca nu au intrat kilometrii la apa 😛 , ci pur si simplu i-am notat in puncte diferite ale localitatilor (se mai intampla, ce sa-i faci…).
Acesta a fost circuitul nostru grecesc din august 2015! Ca de obicei, insist asupra faptului ca nu voi afirma niciodata ca este cea mai buna varianta de Traseu spre Grecia, cu atat mai putin acum, cand vama de la Makaza a devenit atat de solicitata si implicit aglomerata. Dar pana am sa va descriu si alte variante de rute spre insorita Ellada, sper ca aceasta sa va fie de folos si sa ajungeti cu bine si rapid in si din vacantele voastre!!!
10 Comentarii
De mare folos , multumim frumos Alinuta ! Bine punctat si detaliat acest traseu !
De -abia asteptam sa ne aflam in trafic .
Multa sanatate si drumuri bune tuturor ! @A.
Multumesc Adrian!
Drum bun maine si te asteptam cu detalii si noutati!!! 😛
La marele fix a venit articolul tau. Ma tot uitam ce varianta sa aleg catre Preveza, dar si eu tot catre acesta inclinam. Merci
Ma bucur mult!
Noua ni s-a parut extrem de lejera si rapida. Ramane acum sa vedem cam care va fi evolutia lucrurilor pe vama Makaza, altfel va trebui sa te reorientezi pe Sofia (ar fi pacat sa pierzi vreo 3 h in vama 🙁 )…
Pingback: Traseul spre Thassos (Samothraki), via Svilengrad – Ormenio (varianta pentru week-end) - Jurnalul Alinutei
Pingback: Vacanta in Grecia 2015, la granita dintre planificat si realizat - Jurnalul Alinutei
O informatie despre construierea podului Giurgiu – Ruse 2
http://i.imgur.com/6bsPOx0.jpg
„ The Romanian Vacation Led To a Record on Dunav Most Border Checkpoint
The five-day Romanian vacation from 1 to 5 June led to absolute record on the Dunav most border checkpoint at Ruse, the BGNES correspondent in Ruse reported.
Trough the checkpoint have passed 4 times more cars than usual, as the number reached 6000 for 24 hours. Usually there are between 1200 and 1500 cars, and in the most rush period the maximum was 4000 for 24 hours. Buses were 70, compared to the usual 20-25.
Because of the high number of cars, which were going back from a vacation back to Romania, late yesterday in the border checkpoint area there were lines for kilometers. The police and border intervention was needed, who tried to ensure the passing as fast as they could. There were 4 routes enabled for cars treatment, and the trucks were going one by one. The situation went back to normal by 2 o’clock this morning.”
Informatii http://www.novinite.com/articles/180650/The+Romanian+Vacation+Led+To+a+Record+on+Dunav+Most+Border+Checkpoint#sthash.gOilqsKa.dpuf
„… The construction of a second bridge over the Danube in Rousse is an extremely important project, as well as the commissioning of the two new border checkpoints on the land border, which are fully finished, Zaharieva said.”
si http://www.novinite.com/articles/180665/Bulgarian+FM%3A+%27Bulgaria+and+Romania+Must+Continue+the+Co-Operation+on+Shared+Issues%27#sthash.GhI4cxbq.dpuf
Este in plan sa se construiasca Giurgiu – Ruse 2
Noul pod ar fi parte integrată din viitoarea autostradă A8 Ruse – Veliko Tarnovo, ce va funcționa ca și ocolitoarea a orașului Ruse.
http://www.dunavmost.bg/Images/728_416/7/795a9afc8ef04ff98fbf8e38eddd76eb.jpg
https://c7.staticflickr.com/9/8407/30167439982_279d4e76e8_o.jpg
Conform înțelegerilor anterioare podurile ce se vor face între România și Bulgaria vor fi: Călărași – Silistra (dorit de bulgari și construit tot de ei); Turnu Măgurele – Nicopole (dorit de noi, deci pe bani noștri) și Giurgiu – Ruse II (construit în comun).
Acestea sunt doar acorduri, mai mult politice și declarative, va trece multă apă pe Dunăre până când se va mișca ceva. Bulgarii măcar caută finanțare pentru cel de la Silistra, chiar și prin sistemul PPP.
Multumim frumos, Ionut! 🙂
Autostrada Struma (A3), lot 3.3 Kresna – Sandansky
Stadiul autostrazii la 19 iunie 2017
https://c1.staticflickr.com/5/4281/35395301926_3a431cf0a7_o.jpg
– Lot lot 3.3 Kresna – Sandansky, în construcție, destul de avansat, doar o porțiune de lângă lot 4 ( Sandansky -Kulata ) este neatacată (descărcare arheologică);
– Lot 3.1 Blagoevgrad – Krupnik, are ca termen de începere a construcției 1 august 2017, momentan ceva descărcări arheologice;
– Lot 3.1 Blagoevgrad – Krupnik,, are licitarea suspendată;
– Lot 3.2 Krupnik – Kresna, situația sa este încă incertă, sunt multe contre asupra traseului, poate la anul să se rezolve problemele, dacă nu se dorește transferarea fondurilor UE pe A8 Ruse – Veliko Tarnovo.
Traseu Lot 3.2 Krupnik – Kresna
http://www.segabg.com/pic/12513/863156-l.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=NG_RRaZI7mI
Premierul bulgar Boiko Borisov anunţă construcţia unui nou pod Giurgiu-Ruse, fără cheltuieli publice
Premierul bulgar Boiko Borisov a anunţat că România şi Bulgaria vor discuta la o şedinţă interguvernamentală, în octombrie, construcţia unui nou pod peste Dunăre. Construcţia nu va necesita cheltuieli publice, deoarece va fi finanţată de taxa de trecere, a precizat el duminică, potrivit site-ului novinite.com.
Articol de pe Economica.net
http://www.economica.net/premierul-bulgar-boiko-borisov-anunta-constructia-unui-nou-pod-giurgiu-ruse-fara-cheltuieli-publice_143262.html