Gata cu scoala, vacantele bat la usa, iar unii dintre noi se pregatesc de concedii pe meleagurile grecesti. Acesta este motivul din cauza caruia m-am gandit ca, poate unul dintre cele mai „fierbinti” subiecte de dezbatut in aceasta perioada este cel legat de Traseul spre Grecia, de cele mai multe ori o enigma pentru cei aflati la prima experienta in insorita Ellada! 😉

Cu aproximativ un an in urma, la o saptamana distanta de incheierea anului scolar, am pornit la drum cu noaptea in cap spre Volos, orasul grecesc de unde urma sa plecam cu feribotul spre insulele Skiathos si Skopelos.

Aveam la activ 12 traversari ale Bulgariei in drum spre si dinspre Insula Thassos asa ca, in mare parte, traseul nu ne era strain. Deja ii stiam secretele, pornind de la scurtaturi si pana la locurile preferate de politia bulgara pentru a sta la panda. 😛

Traseul prin Bulgaria
Traseul prin Bulgaria

De data aceasta insa datele problemei se schimbasera un pic: abia se daduse in folosinta punctul de trecere frontiera bulgaro-grecesc de la Makaza, lucru care necesita reconfigurarea traseului atat de familiar noua.

In cele ce urmeaza, am sa va prezint un fel de „Jurnal de bord” al calatoriei noastre, pe care obisnuiesc sa il intocmesc de fiecare data cand plecam la drumuri lungi: imi notez timpii de plecare/sosire in fiecare localitate importanta, numarul de kilometri, locurile in care am intalnit radare, pauzele de pe traseu, precum si alte ponturi sau recomandari care ar putea sa ajute pe cineva sa se descurce mai usor in anumite situatii.

Desi destinatia noastra finala a fost orasul Volos, trebuie sa va asigur ca traseul de mai jos este valabil atat pentru insula Thassos (chiar daca din el lipsesc ultimii 20 km pana in portul Keramoti, de unde se face transferul cu ferry pe insula), cat si pentru Asprovalta, Salonic, Paralia Katerini, Nei Pori si Platamonas.

Traseul spre Grecia

(via Makaza)

1) In ROMANIA am parcurs 81 km, dupa cum urmeaza:

03:00 Plecarea de acasa – 03:49 Giurgiu intrare = 72km
03:49 Giurgiu intrare – 03:52 Alimentare cu combustibil (Rompetrol Giurgiu) = 2 km
PAUZA: 5 min
Rompetrol Giurgiu 03:57 – Vama Russe 04:07 = 7 km
PAUZA: 7 min (vama, vigneta/2 saptamani = 12 eur)

2) In BULGARIA am parcurs 393 km, dupa cum urmeaza:

Russe (vigneta) 04:14 – Russe iesire 04:23 = 14 km
Russe iesire 04:23 – Byala intrare 04:56 = 45 km
Atentie: De obicei e radar la iesirea din Russe (in dreptul parcarii cu restrictie de viteza), la km 21 si la intrarea in Byala, inainte de sensul giratoriu!
Byala intrare 04:56 – Byala iesire 05:00 = 6km
Byala iesire 05:00 – Veliko Tarnovo intrare 05:31 = 45 km
V.T. intrare 05:31 – V.T. iesire 05:35 = 5 km

Din 2007 am mers spre Thassos, in fiecare an, NUMAI pe varianta Pasul Shipka si nu pe Pasul Na Republica! Intr-una din veri, am avut o tentativa de a o lua pe Na Republika, dar neavand timp de a face experimente, ne-am razgandit in ultimul moment, neregretand insa alegerea facuta! Ideea era ca de la Debelets, unde se despart cele 2 variante de drum, am scapat de toata „codita” de masini care se formase de la granita, iar aglomeratia a disparut ca prin minune.

Diferenta intre cele doua variante (Shipka si Na Republica) este de aproximativ 15-20 km (masurata intre Veliko Tarnovo si Stara Zagora) si de maxim 10-15 minute de sofat. Desi multi sunt reticenti cand vine vorba de aceasta zona, daca ar fi sa compar Shipka cu ceva de la noi, as alege cu siguranta drumul  viranjat dintre Predeal si Brasov, asa ca nu il voi recomanda celor care sufera de rau de masina.

Coborarea de pe Shipka
Coborarea de pe Shipka

Un plus al acestei variante ar fi ca pe aici este interzis accesul autovehiculelor de mare tonaj, de aici si lipsa aglomeratiei pe acest traseu. Alte avantaje ar fi calitatea drumului, lipsa radarelor si nu in ultimul rand peisajul deosebit si racoarea de care uneori e nevoie pentru a mai „condimenta” traversarea tarii vecine.

Coffee Break pe Shipka
Coffee Break pe Shipka

Drept urmare, in cele ce urmeaza va voi prezenta Traseul spre Grecia, varianta SHIPKA (si nu Na Republika)! 😉

Veliko Tarnovo iesire 05:35 – Gabrovo (intrare pe centura) 06:00 = 34 km
Centura Gabrovo = 12 km

Intrarea pe Centura Gabrovo
Intrarea pe Centura Gabrovo
Centura Gabrovo
Centura Gabrovo
Indicator stanga spre Shipka
Indicator stanga spre Shipka

Gabrovo iesire 06:12 – Shipka – popas turistic 06:30 = 15 km
PAUZA: 9 min

Popasul turistic de pe Shipka
Popasul turistic de pe Shipka

Shipka – popas turistic 06:39 – Shipka – sat 06:54 = 13 km
Shipka – sat 06:54 – Kazanlic intrare 07:02 = 12 km (echipaj de politie in Shipka sat – pentru controlul tirurilor)

Atentie: In Kazanlic, la primul sens giratoriu se face stanga, urmand indicatorul de Stara Zagora, pana se ajunge in dreptul unui rau. Apoi se merge paralel cu canalul raului pana la intersectia semaforizata, unde se face iar stanga, mergand drept inainte pana la iesirea din oras!

Kazanlic intrare 07:02 – Kazanlic iesire 07:07 = 5 km
Kazanlic 07:07 – Stara Zagora 07:23 = 27 km

Atentie: La intrare in Stara Zagora, la prima intersectie se vireaza la dreapta, pe strada Han Asparuh, apoi se face stanga la sensul giratoriu si se tine soseaua drept inainte pe B-dul Patriarh Eftimi, pana la iesirea din oras!
Traversare Stara Zagora = 9 min/7km (semafoarele sunt sincronizate)

Stara Zagora - semafoare sincronizate
Stara Zagora – semafoare sincronizate

Stara Zagora 07:31 – Dimitrovgrad 07:59 = 39 km
Atentie: Nu urmati indicatorul spre Centru, ci pe cel de Plovdiv, virand stanga la sensul giratoriu, pe varianta orasului Dimitrovgrad!
Traversare Dimitrovgrad = 5km/5 min
Dimitrovgrad 08:04 – Haskovo centura 08:11 = 11 km
Traversare Haskovo = 6km/10 min

Atentie: Orasul Haskovo poate fi traversat prin centru, virand la dreapta la intersectia semaforizata (in forma de T), apoi la stanga la urmatoarea. Se face bucla mare pana la STOP, apoi dreapta, urmarind directia Kardzhali!
Haskovo 08:21 – Kardzhali 08:52 = 40 km
Atentie sporita in dreptul Postului de Politie aflat la distanta de 4km pana in Kardzhali, unde este o restrictie de 50 km/h si unde in permanenta vegheaza cate un echipaj!
PAUZA de alimentare OMV Kardzhali + traversare oras = 6km/21 min

Portiunea de drum Kardzhali - Makaza
Portiunea de drum Kardzhali – Makaza

Kardzhali 09:13 – Makaza 09:40 = 46 km
Atentie: Cu 20 km inainte de Makaza si in dreptul podului de la intersectia cu drumul spre Zlatograd sunt echipaje de politie, care abia-si asteapta musterii vitezomani!
PAUZA: 10 min de stat in vama

Vama Makaza la ora 09:40
Vama Makaza la ora 09:40

3) In GRECIA am parcurs 482 km, dupa cum urmeaza:

Makaza 09:50 – Komotini 10:09 = 24 km

Benzinarie pe traseul Makaza - Komotini
Benzinarie pe traseul Makaza – Komotini
Locul unde trebuie sa facem viraj la stanga, pentru a nu intra in Orasul Komotini
Locul unde trebuie sa facem viraj la stanga, pentru a nu intra in Orasul Komotini

Atentie: La primul semafor, pentru a ajunge pe autostrada se face STANGA si NU DREAPTA spre intrarea in Komotini!!!
Ocolire Komotini si intrare pe Autostrada Egnatia Odos = 2 km/6 min

Intrarea pe Autostrada Egnatia Odos
Intrarea pe Autostrada Egnatia Odos

Komotini 10:15 – Xanthi Est10:33 = 42 km
Punct Taxare Autostrada (PTA) Yasmos: PTA = 2,4 eur (la 12 km distanta pana in Xanthi)
Xanthi Est10:33- Xanthi Vest10:38 = 10 km
Xanthi Vest 10:38 – Kavala Est 10:54 = 37 km

ATENTIE: La 18 km distanta de Xanthi Vest are loc iesirea de pe Autostrada Egnatia Odos spre THASSOS, prin Chrysoupoli (ora 10:46). Din acest punct, drumul se continua cu inca 20 km pana in Keramoti, locul de unde se ia feribotul catre Thassos.

Indicatorul de iesire de pe Autostrada Egnatia Odos, catre Thassos
Indicatorul de iesire de pe Autostrada Egnatia Odos, catre Thassos
Iesirea efectiva de pe Autostrada, catre Thassos
Iesirea efectiva de pe Autostrada, catre Thassos

Ocolire Kavala = 11 km/7 min
Kavala 11:01 – Amfipolis 11:28 = 53 km (drum viranjat)
PTA = 2,4 eur (Sidirochori)
Amfipolis 11:28 – Asprovalta 11:37 = 19 km
Pont: La 3 km distanta de Amfipolis, se poate iesi de pe autostrada pentru alimentare la un Shell (primul remarcat de mine, venind dinspre Makaza)
Asprovalta 11:37 – Thessaloniki 12:08 = 68 km
PTA = 2,4 eur, la 46 km distanta de Asprovalta
Thessaloniki 12:08 – Katerini 13:09 = 68 km (iesire de pe A2 spre Atena)
PTA = 1,2 eur + 2,2 eur
PAUZA de masa la Olympus Plaza (~1,5 km pana in Katerini) = 30 min
Ocolire Katerini = 9km/6 min

Portiunea fara autostrada din dreptul statiunii Platamonas
Portiunea fara autostrada din dreptul statiunii Platamonas

Katerini 13:15 – Larissa 14:04 = 73 km
PTA = 2 eur + 2 eur + 1,4 eur
Larissa 14:04 – Volos 14:39 = 62 km
PTA = 4 eur
Cu 14 km inainte de Volos se iese de pe Autostrada.

Drumul valurit dintre Autostrada si Volos
Drumul valurit dintre Autostrada si Volos

Atentie: Nu va lasati pacaliti de traseul extrem liber, deoarece drumul este foarte valurit, iar viteza trebuie micsorata cu simt de raspundere!
Volos 14:39 – Port Volos 14:46 = 4 km

Benzinarie in Volos
Benzinarie in Volos

Pentru a ajunge la rapid la Port, se va urmari indicatorul „City Center – Passenger Terminal”.

Indicatorul de orientare catre Portul Volos
Indicatorul de orientare catre Portul Volos

Noi am avut bilete pentru feribotul de la ora 18:00, deci am reusit sa ne incadram foarte bine in timp.  😉

Platforma Portului Volos
Platforma Portului Volos

Facand un scurt rezumat al Traseului Romania – Volos, obtinem urmatoarele date:

Total traseu (RO – Volos):  81 km (RO) + 393 km (BG) + 482 km (GR) = 956 km
Total durata: 11h 46 min
Sofat efectiv: 10 h 24 min
Pauze: 1h 22 min
Total taxe autostrada Grecia: 2,4 + 2,4 + 2,4 + 1,2 + 2,2 + 2 + 2 + 1,4 + 4 = 20 eur

La intoarcere, lucrurile au decurs in felul urmator:

Traseul dinspre Grecia (Thassos – Romania)

KERAMOTI – GIURGIU = 510 km (Total: 7h40min)

11:15 Imbarcare pe ferry in Limenas – 12:00 Debarcare in Keramoti
12:05 Plecarea din Keramoti – 12:25 Intrarea pe autostrada A2 (Autostrada Egnatia Odos) = 20 km
12:25 Intrarea pe autostrada – 12:43 Punct Taxare Autostrada – Yasmos (2,40 eur) = 39 km

Atentie: Iesirea de pe Autostrada spre Vama Makaza NU se face pe Komotini Vest, ci pe Komotini Est, unde apare si denumirea de Bulgaria pe indicator.
La primul semafor se face stanga, iar la al doile dreapta. NU SE INTRA IN ORAS!!!

Komotini - al doilea semafor
Komotini – al doilea semafor

12:43 Taxare autostrada – 12:59 Semafor nr. 2, zona Komotini = 33 km
12:59 Semafor nr. 2, zona Komotini – 13:17 Vama Makaza = 25 km (situata la aprox. 670 m altitudine)
PAUZA: 40 min de asteptat la coada in vama Makaza.

Coada de masini din Vama Makaza, ora  13:17
Coada de masini din Vama Makaza, ora 13:17
Coada de masini din Vama Makaza, la intrare in Grecia ,  ora  14:05
Coada de masini din Vama Makaza, la intrare in Grecia , ora 14:05

13:57 Control pasapoarte vama Makaza

14:05 Plecarea din vama Makaza
Atentie: Echipaje de politie la 11 km distanta de vama (sub podul de la intersectia cu drumul spre Zlatograd) si la 20 km de vama (la linia continua).
14:05 Vama Makaza – 14:35 Intrarea in Kardzhali = 46 km
Echipaj de politie la 4km distanta de intrarea in oras.
14:35 Intrarea in Kardzhali – 14:41 Iesirea din Kardzhali = 5 km
Echipaj de politie la Postul de Politie aflat la distanta de 4km distanta de oras (restrictie de 50 km/h).
14:41 Iesirea din Kardzhali – 15:11 Intrarea in Haskovo = 40 km
15:11 Intrarea in Haskovo – 15:41 Iesire din Haskovo = 8 km
15:23 PAUZA la OMV-ul de la iesirea din Haskovo = 18 min
15:41 Iesire din Haskovo – 15:49 Dimitrovgrad = 10 km
15:49 Dimitrovgrad – 16:22 Intrarea in Stara Zagora = 43 km
16:22 Intrarea in Stara Zagora – 16:30 Iesirea din Stara Zagora = 7 km

Atentie: Pentru intrarea in Kazanlik se urmareste indicatorul de SOFIA si nu de BURGAS!!!
16:30 Iesirea din Stara Zagora – 16:48 Intrare in Kazanlic = 29 km
16:48 Intrare in Kazanlic – 16:56 iesirea din Kazanlik = 5 km
16:56 iesirea din Kazanlik – 17:02 Shipka Sat = 8 km
17:02 Shipka Sat – 17:05 Intrarea pe Shipka = 3 km
17:05 Intrarea pe Shipka – 17:20 Popas Shipka = 13 km
17:20 Popas Shipka – 17:37 Iesirea de pe Shipka = 15 km
Centura Gabrovo = 12 km
17:53 Iesirea de pe centura Gabrovo – 18:04 Dryanovo (radar) = 14 km (In Dryanovo sunt benzinarii Shell si LukOil pentru doritori).
18:04 Dryanovo – 18:18 Intrare Veliko Tarnovo = 20 km
18:18 Intrare Veliko Tarnovo – 18:22 Iesire Veliko Tarnovo = 5 km (Am mai observat un OMV in Polycrayshte si un alt echipaj de politie in KUTSINA).
18:22 Iesire Veliko Tarnovo – 19:00 Byala iesire (politie in sensul giratoriu) = 51 km
19:00 Byala iesire – 19:28 Intrarea in Russe = 45 km
Atentie: Politie la restrictia de 70km/h de la Obretenik.
19:28 Intrarea in Russe – 19:37 Vama Russe (plata taxa de pod 2 eur) = 14 km

19:45 Vama Giurgiu

Acesta a fost desfasuratorul traseului nostru de intoarcere in tara, din iulie 2014. Nu am zis si nu voi zice niciodata ca e cea mai buna varianta de traseu, ci doar ca e cea pe care noi am urmat-o si o vom urma de fiecare data.
Daca am scadea din timpul total asteptarea nedorita din vama, traseul s-ar putea parcurge usor in 7h, cu tot cu pauza de alimentare/masa. Recunosc sincer ca am avut si cativa iepuri buni si am mers o mare parte din drum grupati (cate 4-5 masini de RO), cu viteza cat de cat constanta si atenti la restrictiile de viteza din zonele cu probabilitate mai mare de prezenta a radarelor. Din pacate, am observat o inmultire semnificativa a echipajelor de politie pe aceasta varianta de drum, comparativ cu anii trecuti.

„Secretele” obtinerii unui timp bun la traversarea Bulgariei ar fi urmatoarele:

  •  cunoasterea drumului cu temeinicie, fara rataciri, intoarceri sau pierderi inutile de timp. Un GPS si o harta buna va pot fi de mare ajutor!
  • cunosterea cat de cat a amplasarii radarelor pe traseu pentru ca, de cele mai multe ori, bulgarii au „prostul obicei” de a se posta cam in aceleasi locuri, lucru confirmat de la an la an. 😀

Personal, in traversarea Bulgariei, de cele mai multe ori am intalnit radare la:
1) iesirea din Russe spre Byala (in dreptul parcarii cu restrictie de viteza);
2) Obretenik (unde se vira la dreapta pentru devierea spre Byala in anii trecuti);
3) Radanovo (de 2 ori, in curba dinaintea intrarii in localitate),
4) Polikrayshte (inainte de Veliko Tarnovo);
5) iesirea din Veliko Tarnovo;
6) Dryanovo de 4 ori, chiar in mijlocul localitatii.

  • sa ai un „iepure” bun in fata, de preferinta bulgar (dar nici cu romanii nostri nu-mi este rusine 😛 ) si sa te tii bine dupa el, in limitele bunului simt;
  • sa ocolesti, pe cat se poate, traversarea oraselor unde, uneori, pot exista intarzieri din cauza semafoarelor;

si, nu in ultimul rand,

  • sa nu „dormi” pe drum 😀 , mai ales in afara localitatilor, in camp deschis sau pe autostrazi, unde se poate circula si cu viteze de peste 100km/h.

Drumuri bune si concedii cat mai reusite va doresc!