De multe ori, in calatoriile noastre, in afara obiectivelor turistice arhicunoscute si cautate de toata lumea, ne dorim sa vedem si locuri mai putin comerciale, locuri pe care LE SIMTIM un pic mai altfel decat pe toate celelalte. Un astfel de locas de suflet, care era de ani buni pe lista dorintelor mele si in care visam sa ajung, a fost Santuario de Fatima din Portugalia.

Bazilica - Santuario de Fatima
Bazilica – Santuario de Fatima

Desi s-a scurs ceva vreme de atunci, parca mai ieri finii nostri ne povesteau despre minunata lor vacanta din Portugalia in care, desi isi stabilisera „cartierul general” in Lisabona, au reusit sa vada o multime de alte locuri aflate la o distanta considerabila de frumoasa capitala portugheza. Am vazut sute de fotografii si am ascultat cu mare placere tot ceea ce-si aminteau despre calatoria lor, dar parca nimic nu m-a emotionat asa de tare ca impresiile din pelerinajul la Santuario de Fatima.

Fatima este un mic orasel, de numai 8000 de locuitori, aflat la o distanta de 128 km nord de Lisabona. Cel mai simplu mod de a ajunge acolo este cu ajutorului unui autobuz express sau cu masina inchiriata. Nu este recomandat sa folositi trenul, deoarece statia acestuia este la vreo 20 km distanta de oras, iar transferul cu taxiul ar fi destul de costisitor.

Se spune ca, in data de 13 mai 1917, pe locul unde este amplasat acum Sanctuarul, trei copii stateau cu oile la pascut. La un moment dat, au vazut cum o lumina puternica a brazdat vazduhul, iar o „Doamna mai stralucitoare decat soarele”, a aparut in varful unui mic maslin.

Maslinul cel Mare

Aceasta le-a spus micilor pastori ca trebuie sa se roage mult si sa revina in acelasi loc (denumit Cova da Iria), la aceeasi data si aceeasi ora, timp de 5 luni consecutive. De fiecare data, Doamna le aparea si le vorbea, iar cei prezenti erau din ce in ce mai multi, ajungand la 70.000 de persoane.

Locul aparitiei Maicii Domnului

Pe acel loc, in cinstea Doamnei cea stralucitoare, in anul 1919 a fost construita o Capela a Aparitiilor (a Infatisarilor). Peste ani, Lucia, cea mai mare dintre cei trei copii, s-a calugarit, Maica Domnului aparandu-i si cu alte ocazii. Daca verii ei au murit de foarte tineri (fiind ingropati la Fatima), ea s-a stins din viata la varsta de 97 de ani, tot intr-o zi de 13.

Capela Aparitiilor - loc de meditatie si rugaciune
Capela Aparitiilor – loc de meditatie si rugaciune

Cam asta a fost povestea Minunii aparitiilor Maicii Domnului la Fatima. Locul a devenit unul de pelerinaj, in care ajung anual milioane de credinciosi.

Avand in vedere ca Fatima se afla la doar o aruncatura de bat distanta de Lisabona, inca de acasa mi-am pus in gand ca, in scurta noastra vacanta in Portugalia, sa gasim timp si o modalitate de a ajunge si noi acolo. Ca sa nu pierdem o zi cu transferul din Lagos in Lisabona, am hotarat sa facem un mic ocol pana in Fatima. Am plecat de la locul cazarii noastre din Algarve imediat dupa micul dejun si impachetarea bagajelor. Petrecusem acolo 4 zile de vis, in care ne-am bucurat de plaje spectaculoase, apusuri de soare fabuloase, plimbari pe apa printre grote si stanci si niste experiente culinare pe gustul nostru.

Ziua s-a dovedit a fi EXTREM de calduroasa. Aveam aprox. 400 km de parcurs. Pe bordul masinii noastre inchiriate de la Avis (Portugalia), temperatura afisata, care deseori a depasit 40 de grade Celsius, ne-a dat de inteles ca nu prea era de stat pe afara.

Caldura mare, mon cher!

Drumul mi s-a parut extrem de usor, fiind parcurs mai mult pe autostrada, fapt care s-a resimtit in „buzunar”, taxele portughezilor fiind destul de mari. Oare asta sa fi fost motivul din cauza caruia zaream fff rar masini pe autostrazile lor???

Desi nu am facut decat o singura pauza, tot ne-au trebuit vreo 4h ca sa ajungem la destinatie. Se facuse deja ora 15, destul de tarziu pentru o masa de praz. Fetele noastre nu sunt prea rezistente la foame, asa ca a trebuit sa caut de urgenta pe net un restaurant in Fatima. L-am luat si eu pe primul care am vazut ca are review-urile cele bune: Taberna do Bacalhau, la care am ajuns destul de repede, cu ajutorul GPS-ului.

Taberna de Bacalhau

Ca mai peste tot in tarile vestice, mai ales in orasele mici, dupa ora 15 este o mare problema sa gasesti vreun restaurant deschis, care sa-ti ofere masa de pranz. Am fost foarte norocosi si de data asta! Am intrat cu sfiala in taverna (unde nu mai era decat o singura masa ocupata) si am intrebat daca putem manca ceva acolo.

Interior taverna

A fost mai greu cu comunicarea, pentru ca numai o d-ra de la bucatarie stia sa vorbeasca in limba engleza. Cu toate astea, ne-am descurcat onorabil si am comandat fiecare ce si-a dorit. Am fost surprinsa sa descopar si alte feluri de mancare, avand ca ingredient principal codul (Bacalhau), reprezentativ pentru Portugalia. La fel de mult mi-a placut si garnitura lui foarte gustoasa: care era un fel de fasole scazuta, cu verdeata. Deserturile home-made, bazate pe mousse-uri si creme de iaurt cu biscuiti sau piscoturi, mi s-au parut excelente. Totul a fost fff bun!

Preparate comandate la Taverna de Bacalhau

Pregatiti sa infruntam canicula, am plecat apoi spre Santuario de Fatima. GPS-ul ne-a directionat spre una din parcarile laterale ale obiectivului, unde erau locuri suficiente unde puteai sa iti lasi masina.

Parcari spatioase langa lacasul sfant

Intrarea in Santuario de Fatima era in imediata apropiere a acesteia, loc in care am luat cunostinta de regulile de conduita din incinta locasului sfant.

Reguli de conduita - Santuario de Fatima
Reguli de conduita – Santuario de Fatima

Aveam emotii si nu intelegeam de ce… Poate pentru ca mi-am dorit atat de mult sa ajung in acel loc si eram atat de aproape de inca un vis implinit.
Inca de la intrare te simti coplesit de maretia Sanctuarului!

Una din intrarile in Santuario de Fatima

In fata ochilor ti se deschide o platforma imensa, care se intinde de la Crucea cea Inalta si Centrul Pastoral Paul al VI-lea si coboara pana in fata Bazilicii.

Crucea cea Inalta si Centrul Pastoral Paul al VI-lea

Cele doua cladiri sunt „legate” intre ele de o Cale a Pocaintei, pe care unii credinciosi o parcurg in genunchi, pentru a fi iertati de pacate.

Calea Pocaintei

Atunci cand nu sunt slujbe de celebrare sau procesiuni (cand intreaga Esplanada se umple de credinciosi, iar imaginile par mult mai dramatice), totul este aproape pustiu. Cu toate astea, exista un loc in care vizitatorii se aduna, se roaga si pot asculta diverse slujbe religioase: Capela Aparitiilor (sau a Infatisarilor).

Capela Aparitiilor (Infatisarilor)

Aceasta este locul care adaposteste statueta Maicii Domnului, facatoare de minuni.
In fiecare zi, acolo au loc slujbe religioase, sustinute de preoti catolici veniti din intreaga lume. Noi am asistat la una dintre ele, la care au participat prelati din Portugalia, Spania, Anglia si Argentina.

Slujba religioasa de la capela Aparitiilor

Cei care doresc sa lase un acatist la Santuario de Fatima ar trebui sa stie ca exista mai multe variante. Una dintre ele ar fi sa il strecoare intr-una din fantele deschise in stalpii/peretii de sustinere ai Capelei Aparitiilor. Dar, daca nu este o zi aglomerata, este de preferat sa il inmaneze unuia dintre tinerii imbracati in costum negru (din spatele altarului), care vegheza la buna desfasurare a lucrurilor  si care vor depune acatistul, chiar in locul special amenajat de sub statueta Maicii Domnului.

Statueta Maicii Domnului din incinta Capelei Aparitiilor

Mai circula o legenda legata de Santuario de Fatima… Se spune ca, cei care au diverse probleme (medicale, sentimentale etc), pot cumpara, de la magazinul de suveniruri din incinta, niste mulaje din ceara (inima, intestine, oase, bebelusi samd) care, odata aruncate in foc (ca niste ofrande), intr-un loc special amenajat din zona in care se depun lumanarile, vor insemna VINDECAREA!!! Din pacate, eu nu am gasit corespondentul afectiunii care ma tot macina de cativa ani, dar poate voi veti avea noroc sa gasiti ce cautati.

Locul unde se depun lumanari si alte ofrande din ceara

Nici nu stiu cand au trecut orele…

Am vizitat totul in liniste, am meditat si ne-am rugat pentru BINELE tuturor, ne-am incarcat pozitiv cu toata energia emanata de acel loc si am plecat mai departe, cu Santuario de Fatima in minte si in suflet!

Moment de meditatie

Parca drumul spre Lisabona nu mi s-a mai parut atat de lung. 🙂

La intrarea in oras, trecand pe langa aeroport, am fost intampinati de foarte multe aeronave TAP Portugal, care urmau sa aterizeze. Era un sentiment placut si totodata ardeam de nerabdare sa incepem sa exploram Lisabona, un oras pe cat de aglomerat, pe atat de surprinzator si relaxant.

Lisabona ne ureaza "Bun venit!"
Lisabona ne ureaza „Bun venit!”