Pentru ca incepand de astazi s-a dat startul oficial al Sezonul Estival 2016, iar in week-end-uri Traseul nostru spre Grecia se impotmoleste pentru cateva ore EXACT in vama de la Makaza, m-am gandit sa va prezint pe scurt o varianta de compromis pentru a ajunge mai rapid in destinatiile din zona nord-estica a Hellas-ului (respectiv in insulele Thassos si Samothraki), pe care vi-o recomand macar pentru aceasta perioada a saptamanii.

In ultima vreme am tot primit informatii de la prieteni care au plecat in vacanta in Grecia si care, daca au pornit la drum in zilele de week-end (mai ales sambata dimineata), au avut ghinionul sa stea la o coada intinsa pe cativa kilometri in vama bulgaro-greceasca de la Makaza. Totul a culminat in urma cu o saptamana, cand pentru a intra in Grecia s-a stat la rand si cate 3 ore, pe o caldura ce depasea 40 de grade Celsius si in care nu se putea sta fara motorul pornit si aerul conditionat dat la maxim.

Propunerea mea de astazi este de a urma o alta varianta de traversare a Bulgariei si implicit de a intra in Grecia printr-un alt punct vamal, respectiv prin cel de la Svilengrad – Ormenio, parcursa de noi timp de 6 concedii la rand.

Traseul spre Thassos

Varianta Shipka – Simeonovgrad – Svilengrad

Traseul prin Pasul Shipka
Traseul prin Pasul Shipka

Pentru ca nu vreau sa mai repet tot ceea ce am scris in ultimul meu articol Traseul spre Grecia (Parga, Corfu, Thassos), precum si in cel de anul trecut Traseul spre Grecia (Thassos, Skiathos, Skopelos), vin cu precizarea ca primii aproximativ 253 km din traseu coincid cu Traseul spre Grecia – via Makaza. In cele doua articole veti gasi timpii de deplasare, kilometrii dintre localitati, fotografii ale punctelor cheie de pe traseu, precum si ponturi privind radarele sau obtinerea unui timp bun de traversare a Bulgariei.

Traversarea BULGARIEI: Russe – Svilengrad = 335 km (Total: 4h 30min)

Am sa continui asadar prezentarea traseului pe aceasta varianta, pornind de la iesirea din orasul Stara Zagora spre orasul Dimitrovgrad, respectiv dupa parcurgerea a 241 km/ 3h 18min (anul 2015), plecand din Vama de la Russe.

Stara Zagora – Sredets = 12 km / 14 minute
Atentie: Dupa intrarea in Sredets, veti cauta un indicator (la stanga) spre Harmanli
Sredets – Simeonovgrad = 31 km/ 14 min

Sredets - Simeonovgrad
Sredets – Simeonovgrad

Pont: Pana in apropierea Simeonovgradului (cu 2-3 km inainte de intrarea in oras incepand sa apara usoare denivelari), drumul fiind foarte bun dpdv calitativ si strabatand un camp in care nu gasesti picior de om, se poate sofa cu viteza mai mare! 😉

Podul peste Maritsa
Podul peste Maritsa

Traversarea Simeonovgradului:  6 km/ 7 min. Avand in vedere ca au fost finalizate lucrarile de modernizare a drumului principal care taie orasul in doua, dupa traversarea podului cel nou construit peste raul Maritza se merge in linie dreapta pana la iesirea din oras

Raul Maritsa
Raul Maritsa

Simeonovgrad  – Harmanli =  9 km/ 7 min (drum cu asfalt nou)
Traversarea orasului Harmanli pana la benzinaria LukOil = 4km/ 4 min
PAUZA de alimentat cu combustibil la LukOIL-ul de la iesirea din oras, dupa pod = 10 min. Se poate plati cu cardul, au restaurant cu terasa, casierite vorbitoare de limba engleza, curs leva-eur afisat pe bonul de benzina
Harmanli –  Vama Svilengrad = 32 km/ 16 min
Atentie: Cum se iese din oras se intra direct pe Autostrada A4!
Pont: La aproximativ 19 km distanta de acest punct, puteti alimenta la o benzinarie Shell, iar iesirea de pe A4 spre Vama Svilengrad – Ormenio (cu indicator Greece) este la 6 km distanta de aceasta.

Shell (Svilengrad)
Shell (Svilengrad)

CONCLUZIE: Pe scurtatura prin Simeonovgrad, distanta dintre Stara Zagora – Vama Svilengrad este de 94 km si poate fi parcursa in aproximativ 1h 11 min!!! 😉

Traseul prin GRECIA: Ormenio – Keramoti (ferry Thassos) = 300 km (Total: 2h 48min)

Vama Svilengrad – Ormenio = 1 km/ 1min
Ormenio  – Orestiada  =  50 km/ 25 min
Orestiada – Didimoticho = 16 km/ 11 min
Didimoticho – Soufli =  28 km/ 19 min
Atentie: Dupa iesirea Didimoticho South, acum 3 veri aparea atentionarea ROAD UNDER CONSTRUCTION!
Urma o portiune de aproximativ 15 km de drum ingustat, cu asfalt vechi (plombat/ crapat), dar pe care se putea circula lejer cu viteze cuprinse intre 70 si 100 km/h. Nu a fost un drum chiar asa de rau, dar e bine sa fiti avertizati… 😉

*La ultima noastra trecere pe acolo am observat si portiuni proaspat asfaltate. Avand in vedere ca lucrarile erau in afara E85-ului, ca si cum s-ar construi o noua banda de mers, ceea ce am vazut noi cred este de fapt o prelungire a Autostrazii Egnatia Odos pana la Ormenio.
Pont: In localitatea MANDRA este un postul de politie, unde din cand in cand am mai intalnit cate un echipaj care ne-a facut controlul pasapoartelor si a talonului masinii! Sa nu va speriati daca o sa va opreasca si pe voi! 😛
Soufli – Alexandroupoli = 66 km/ 39 min
Atentie: La 125 km distanta de granita Svilengrad – Ormenio incepe Autostrada Egnatia Odos, pe care se vor parcurge 155 km.
PAUZA: 5 min intr-o parcare de pe autostrada (pe sensul de dus catre insula Thassos sunt 3 astfel de locuri)
Pont: In dreptul orasului Alexandroupoli se iese de pe Egnatia Odos pentru a ajunge la locul (portul) de unde de ia feribotul pentru transferul catre Insula Samothraki!
Alexandroupoli  – Komotini = 50 km/ 25 min
Komotini – Xanthi = 41 km/ 17 min  (Punct Taxare Autostrada – Iasmos, la 12 km pana in Xanthi = 2,4 eur)
Xanthi – Chrysoupoli = 32 km/ 17 min
Atentie: La 18 km distanta dupa Xanthi Vest se iese de pe Autostrada spre THASSOS, urmand indicatorul spre Chrysoupoli. Vezi fotografii si indicatii suplimentare AICI!!!

Indicator catre Ferry - Thassos
Indicator catre Ferry – Thassos

Chrysoupoli – Keramoti = 16 km/ 14 min

Rezumatul Traseului spre Thassos – via Vama Svilengrad – Ormenio:

BULGARIA: 335 km
Sofat efectiv: 4h 10min
Pauze: 20 min
TOTAL: 4h 30min
GRECIA: 300 km
Sofat efectiv: 2h43min
Pauza: 5 min
TOTAL: 2h 48min

Total traseu (RO – Thassos/ Keramoti):  81 km (RO) + 335 km (BG) + 300 km (GR) = 716 km
Total durata: 7h 18 min (+ aprox. 1h 10 min Bucuresti – Russe, fara intarzieri in vama)
Sofat efectiv: 6h 53 min (+ 1h in Romania)
Pauze: 25 min (+10 min vama Giurgiu)
Total taxe autostrada Grecia: 2,4 eur

Preturi carburanti - insula Thassos
Preturi carburanti – insula Thassos

Daca ar fi sa facem o paralela intre cele doua variante de drum, obtinem urmatoarele date:

  1. Traseu Thassos (Russe – Keramoti) – via Makaza (2015): 495 km/ 6h 44min (mers „intins”, fara intarzieri in vama sau alte abateri pe traseu)
  2. Traseu Thassos (Russe – Keramoti) – via Svilengrad – Ormenio (2013): 635 km / 7h 18 min (conditii normale de drum, fara intarzieri)

Concluzie: DA, intre cele doua trasee exista o diferenta de lungime de aproximativ 140 km si 34 de minute!
Dar avand in vedere ca aceasta este parcursa pe autostrada sau drumurile expres din Grecia, cu o viteza aproape dubla decat pe drumurile din Bulgaria, ei bine, anul asta cred ca ma voi intoarce din noi la vechea mea dragoste. 😀 Decat sa stau la copt 3h in Vama de la Makaza, prefer sa fac juma de ora in plus fata de traseul clasic, dar sa economisesc 2,5h pierdute aiurea la granita dintre cele doua tari!!!

REPET: Varianta aceasta o recomand STRICT celor care pleca in nord-estul Grecie (respectiv Thassos, Samothraki) in timpul week-end-urilor, in mod special din zilele de sambata! Cei care au ca destinatii de vacanta localitati sau insule din vestul Greciei, poate ca ar trebui sa se gandeasca ceva mai serios la Varianta de traseu pe Sofia – Kulata

Sfatul meu este sa cantariti… sa judecati… sa calculati… si abia apoi alegeti cea mai buna varianta de drum pentru voi!

Drumuri faine sa aveti!