Asa cum cred ca v-am obisnuit deja, nu ma voi abate de la ordinea cronologica a desfasurarii momentelor vacantei noastre, ci imi voi continua povestirile cu detalii privind inchirierea unei masini in Portugalia.

Nu a fost un lucru complicat, ci unul foarte necasar! Si zic asta, nu pentru ca am fi intentionat sa o folosim in Lisabona, ci pentru ca prima parte a sejurului nostru avea „cartierul general” in Lagos, la aprox. 300 km distanta de capitala portugheza. Daca mai punem la socoteala si faptul ca nici acolo nu aveam de gand sa stam in localitate, ci sa colindam un pic plajele din Algarve, sper ca va dati seama cata nevoie aveam de un astfel de mijloc de locomotie.

Autostrada spre Algarve
Autostrada spre Algarve

Dupa prima noastra inchiriere de masina in Europa, despre care v-am povestit cu cateva luni in urma, procedura de rezervare a masinii pentru Portugalia nu ni s-a mai parut atat de plina de capcane.

Avand in vedere ca nici de data asta nu aveam de gand sa ne lasam pacaliti (de catre firmele de inchirieri auto), de acea fransiza de 1000-2000 eur, care se retine de pe cardul celui care inchiriaza o masina (pana la returnarea ei), noi am apelat cu incredere tot la AVIS Rent a Car.

Biroul Avis Rent-a-Car din Aeroportul din Lisabona
Biroul Avis Rent-a-Car din Aeroportul din Lisabona

Chiar daca am sa ma repet, revin cu precizarea ca acestia au un produs foarte practic si avantajos, denumit Avis 360° prin care, la o masina de talie mica de exemplu, pentru o suma de aprox. 10 eur/zi in plus fata de rezervarea clasica, fransiza este 0 si nu ti se mai retine nimic pe card.

In cazul nostru, fata de rezervarea precedenta din Italia (Toscana), au intervenit niste schimbari:

  1. in primul rand, avand in vedere ca in vacanta din Portugalia urma sa mergem in formula familiala completa (2 adulti si 2 copii – de 6, respectiv 13 ani), clar si numarul de bagaje era mai mare decat pentru un cuplu, chiar daca eu am reusit sa inghesui totul in 2 trollere mijlocii 😛 , 1 rucsac mare cu electronicele si inca 2 mici, ca bagaje de mana. Drept urmare, nu am mai rezervat o masina din clasa B sau C (care aveau un portbagaj foarte mic), ci una din clasa E (cu un tarif de inchiriere ceva mai mare, normal)
  2. a doua noutate a fost faptul ca a trebuit sa inchiriem si un scaun special pentru copii, mezina avand sub 1,5m inaltime. Chiar radeam cu sotul si ne gandeam ca, daca am fi cumparat unul acolo, iar apoi l-am fi donat cuiva care ar fi avut nevoie de el, probabil ca ieseam mult mai ieftin 😀
  3. cea mai importanta schimbare cred ca a fost includerea a doua fransize, in valoare de cate 50 eur fiecare (+TVA), una pentru Asigurarea in caz de accident, iar cealalta pentru Asigurarea pentru furt. Noi am observat ca acestea au aparut imediat dupa ce am trecut numarul de pasageri si asigurarea unui scaun special pentru copii si orice simulare ulterioara a continut aceste doua fransize. De atunci, nu am mai verificat daca banuielile noastre au fost adevarate sau nu si chiar v-as ruga, daca faceti cumva vreo rezervare de masina prin Avis 360°, sa imi spuneti daca si voua va apar acestea sau nu. Ele ne-au fost retinute pe card numai pe durata inchirierii automobilului si returnate imediat dupa inapoierea lui
  4. o alta schimbare a fost ca am renuntat la plata taxei pentru soferul aditional (in Italia chiar nu i-am gasit sensul) 🙂
  5. si nu in ultimul rand, noutatea pe care noi am gasit-o ca fiind cea mai practica, a fost produsul „Automatic Toll Charge”, prin care automobilul era dotat cu un cititor de taxe de autostrada, care piuia de fiecare data cand treceam prin dreptul unui punct de taxare si inregistra cat aveam de platit. Pentru detinatorii de astfel de dispozitive, exista o banda speciala (marcata cu un V de culoare alba pe fond verde), care te scuteste de stat la coada la ghiseele de incasare taxe. Valoarea totala a acestora ti se debiteaza direct de pe card, dupa returnarea masinii inchiriate si centralizarea taxelor. Este o grija in minus, pe care vi-o recomand, mai ales daca aveti de gand sa parcurgeti distante mari pe autostrazile Portugaliei! Noi am aflat despre acest produs abia la centrul de inchiriere Avis din Aeroportul din Lisabona si am fost foarte incantati de idee.

GPS-ul l-am avut de acasa, cu hartile actualizate la zi, asa ca nu a mai fost nevoie sa il inchiriem de la AVIS Rent a Car.

Aglomeratie in Lisabona, zona aeroportului
Aglomeratie in Lisabona, zona aeroportului

Cum arata factura unei astfel de inchirieri auto in Portugalia?

  • 207,27 eur inchirierea unei masini Clasa E (ex. model Opel Astra), pentru 6 zile, incluzand Asigurarea de raspundere civila, Asigurarea in caz de accident, Asigurarea in caz de furt, plinul facut si kilometri nelimitati
  • 33,00 eur Taxe administrative si de aeroport
  • 63,90 eur Produse aditionale (inchirierea scaunului special pentru copii si Automatic Toll Charge)

adaugand 23%  TVA, valoarea finala a inchirierii ajunge la 372,61 eur.

In afara de cititorul acela de taxe de autostrada (care a fost optiunea nostra, care a costat in jur de 1,5 eur/zi + TVA si la care puteti renunta, daca vreti sa mergeti pe varianta low-cost) noi NU am platit nimic in plus fata de ceea ce stiam din rezervarea facuta acasa, on-line. Si de data aceasta, AVIS Rent a Car au fost parolisti, asa ca nu am de ce ma plange! 😉

Terminand cu „bucataria” inchirierii masinii pentru Portugalia, voi incerca sa va povestesc cate ceva si despre alte lucruri practice, care (sper eu) va vor ajuta sa nu pierdeti inutil timpul.

Indicatoare in aeroportul din Lisabona
Indicatoare in aeroportul din Lisabona

Dupa aterizarea la Lisabona si ridicarea bagajelor, nu va grabiti sa iesiti din Aeroport, deoarece firmele de inchirieri auto sunt foarte aproape. Mai intai faceti o binemeritata pauza de cafea, la primul snack-bar pe care il veti vedea in fata ochilor, degustati desertul lor national (Pastel de Nata), abia apoi indreptati-va spre zona Rent-a-Car. Nu trebuie decat sa o luati spre partea dreapta a aeroportului (cum iesiti de la bagaje), urmand indicatoarele pana in dreptul cafenelei My Bistro, langa care e un culoar, care duce pana la firmele de inchirieri auto.

My Bistro- punct de orientare in Aeroportul din Lisabona
My Bistro- punct de orientare in Aeroportul din Lisabona

Acolo se asteapta frumos la coada, se completeaza formularele si se urmeaza indicatiile de orientare catre locul de unde poate fi ridicata masina inchiriata. Preluarea acesteia se face NUMAI dupa ce ati verificat-o bine, sa nu care cumva sa prezinte vreo zgarietura sau ceva lipsa si care sa vi se impute la returnare. Va asezati bagajele, va montati GPS-ul, va faceti comosi si, cu toate hartile la indemana, purcedeti la drum!!!

Veti avea o vacanta de neuitat, va garantez eu! 😉

Noi am avut norocul sa primim o masina ffff spatioasa, inalta, nou-nouta, cu numai 1195 km la bord: un Peugeot 2008.

Peugeot 2008
Peugeot 2008

In general, am fost FOARTE multumiti de ea, comportandu-se impecabil la drum lung si consumand destul de putin, la sofat economic (aprox. 6,5 l benzina / 100 km). In Lisabona insa, cei 1199 cc (si 82 CP) si-au spus cuvantul, nefacand fata pantelor foarte abrupte si circulatiei intense din frumoasa metropola portugheza. Cand am ajuns la hotel, mirosea a cauciuc ars si abia asteptam sa o predam cuiva pentru parcare. 😀 A fost preluata de catre un angajat si ne-a fost adusa a doua zi, pentru plimbarea prin Sintra.

La sfarsitul zilei urmatoare am dus-o direct la Aeroport, la centrul de returnari masini inchiriate. Noi am avut grija sa o pastram curata si sa aruncam tot ceea ce era de aruncat din ea. Din pacate, nu toti fac la fel, ramanand uimita de muntii de gunoaie scoase din unele dintre masinile returnate si de cat erau de murdare. La AVIS aveau o echipa intreaga de oameni, care le curatau si le spalau in spalatoria proprie, pentru ca masinile sa arate impecabil, atunci cand sunt inchiriate din nou.

Spalatoria AVIS din zona Returnari
Spalatoria AVIS din zona Returnari

Imi voi permite sa va ofer cateva sfaturi:

  • incercati sa parcati NUMAI in locurile permise de parcare. Poate o sa fiti uimiti, dar sa stiti ca veti gasi foarte multe locuri de parcare gratis, chiar daca sunt in apropierea obiectivelor turistice importante din Portugalia (plajele din Algarve, Fatima, Sintra, Cascais etc).
Free Parking in Algarve
Free Parking in Algarve
  • daca vreti sa va lasati masina in parcari cu plata acoperite sau subterane, sa stiti ca tarifele pot fi negociate, in functie de numarul de zile alocat (nici noi nu am stiut asta, ci asa ni s-a propus in Lagos – Algarve si bineinteles ca ne-a suras ideea)
  • nu va lasati in masina, la vedere, absolut nici-un lucru personal (genti, sacose, GPS samd). Stiu ca se mai sparg masini in Portugalia (ca si la noi, de altfel) si ar fi pacat sa va stricati concediul pentru o neatentie
  • daca veti inchiria masina in regim „plin pe plin”, incercati sa alimentati masina cat mai aproape de locul returnarii ei. Noi am facut plinul in Cascais si am prins aglomeratie foarte mare in zona aeroportului, consumand cativa litri de benzina fara sa vrem. In momentul returnarii, masina a fost scanata cu un dispozitiv, iar benzina lipsa am achitat-o separat. Ca sa fiu sincera, ieseam mai ieftin asa, deoarece la pompa benzina varia intre 1,74-1,78 eur/l, iar pretul de la AVIS era de 1,69 eur/l. Vedeti si voi cum va „orientati”! 😉
Cum a aratat kilometrajul la inchirierea masinii si dupa returnarea ei
Cum a aratat kilometrajul la inchirierea masinii si dupa returnarea ei
  • incercati sa va comportati cu masina inchiriata ca si cum ar fi a voastra si veti vedea ca si ea va va „raspunde” cu aceeasi moneda!  😛

A fost o experienta placuta si lipsita de peripetii!
Sper ca fiecare sa invete cate ceva (si cu bune si cu rele) si sa isi aleaga varianta cea mai buna!

Momentul returnarii masinii inchiriate
Momentul returnarii masinii inchiriate

Uffff…se pare ca au fost atatea si atatea lucruri de povestit, chiar daca am zis ca inchirierea unei masini in Portugalia este un lucru simplu si care nu pune probleme. 😀

Calatorii cat mai frumoase si drumuri excelente sa aveti!!!